Podsumowanie budżetu na 2017 rok

1. Podsumowanie domowego budżetu w 2017 roku

Jako, że 2017 skończył się niedawno (ok.. jak zaczynałem pisać ten post to było niedawno), chciałbym w poniższym poście podsumować zeszły rok z perspektywy przychodów, wydatków oraz zebrać w całość spostrzeżenia w jaki sposób mógłbym poprawić planowanie i egzekucję swojego osobistego budżetu na 2018 rok.

2. Przychody

<![if supportMisalignedColumns]> <![endif]>
Kategoria Q1 Q2 Q3 Q4 SUMA %
Praca 5522,32 24816,88 69127,60 51201,72 150668,52 98,21%
Inne wpływy 1650,00 100,00 0,00 936,06 2686,06 1,75%
Zyski kapitałowe 0,00 0,00 0,00 52,30 52,30 0,03%


Ubiegły rok, pod względem przychodów okazał się najlepszym jaki miałem od początku swojej kariery. W porównaniu do 2016 roku, przychody zwiększyły się aż o 93% (!) co było w całości podyktowane przejściem na własną działalność gospodarczą oraz zmianą pracy. To tylko potwierdza, że zawsze warto jest mieć orientację co się dzieje na rynku i łapać okazje jeżeli się natrafią. Niestety nadal głównym źródłem podwyżek jest zmiana pracodawcy, a nie docenianie przez firmę w której się pracuje.

Na stosunkowo niski wynik pierwszego kwartału składał się fakt, że jeszcze pracowałem w starej pracy oraz miałem ponad miesiąc przerwy przed rozpoczęciem nowej pracy. Drugi kwartał był znacząco lepszy, jednak w związku z początkowymi problemami formalnymi, nie mogłem otrzymać pełnego wynagrodzenia za przepracowany okres. Nie była to sytuacja idealna ale miałem zaufanie do tego pracodawcy i wiedziałem, że prędzej czy później dostanę należne środki. Nie mniej jednak nie była to sytuacja idealna, szczególnie, że wymagała ode mnie pewnego poziomu inwestycji w nowe przedsięwzięcie.

W drugiej połowie roku, sytuacja się w miarę ustabilizowała, otrzymałem zaległe wynagrodzenie oraz kolejne przelewy zaczęły przychodzić na czas. W związku z faktem, że moje wynagrodzenie denominowane jest w Euro, kwota ta różniła się w każdym miesiącu. Dobrze, że w planie budżetowym przyjąłem kurs PLN/EUR na poziomie 4,1 gdyż dzięki temu nie byłem zaskoczony kiedy złotówka zaczęła się umacniać.

Kategoria "Inne wpływy" zawiera w sobie głównie zwrot kaucji oraz zwrot nadpłaconego VAT.  Stanowiły one wyłącznie 1,75% wszystkich przychodów. Wszelkie prezenty gotówkowe oraz bony zaliczam właśnie do tej grupy.

Marginalne przychody z grupy "Zyski kapitałowe" spowodowana jest tym, że dopiero pod koniec roku utworzyłem rachunek oszczędnościowy i przelałem na niego około 75000 zł. co przełożyło się na łączną wartość odsetek w wysokości ~50 zł. Biorąc pod uwagę czas oraz zainwestowane środki, zdecydowanie nie jest to zadowalający wynik. Mam nadzieję, że w 2018 roku uda mi się powiększyć oszczędności do poziomu umożliwiającego zakup mieszkania gdyż na ten moment wydaje się to dużo lepszą inwestycją. O planach na 2018 rok przeczytacie w następnym poście.

3. Wydatki

<![if supportMisalignedColumns]> <![endif]>
Kategoria Q1 Q2 Q3 Q4 SUMA %
Użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii 3964,36 12934,08 10770,86 13038,05 40707,35 28,02%
Rozchody finansowe 7750,00 0,00 0,00 21000,00 28750,00 19,79%
Transport 3434,98 6017,87 6379,92 7616,58 23449,35 16,14%
Podatki i inne opłaty 0,00 1758,81 7862,33 7203,47 16824,61 11,58%
Restauracje i hotele 2183,45 1577,91 4978,20 2395,12 11134,68 7,67%
Pozostałe wydatki na towary i usługi 527,82 1952,60 2438,75 2799,98 7719,15 5,31%
Żywność i napoje bezalkoholowe 993,54 1654,33 1731,63 1560,39 5939,89 4,09%
Rekreacja i kultura 1975,52 39,37 548,21 436,85 2999,95 2,07%
Łączność 1171,97 327,18 497,24 520,84 2517,23 1,73%
Napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe i narkotyki 409,56 309,44 494,80 305,57 1519,37 1,05%
Odzież i obuwie 533,79 159,48 478,59 210,62 1382,48 0,95%
Pozostałe wydatki 30,00 0,00 500,00 322,02 852,02 0,59%
Wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego 385,77 108,56 123,83 67,86 686,02 0,47%
Zdrowie 224,94 0,00 329,20 22,81 576,95 0,40%
Edukacja 0,00 0,00 0,00 200,00 200,00 0,14%


W związku z tym, że jest to podsumowanie 2017 roku, nie będę opisywać każdej kategorii z osobna per kwartał, lecz skupię się na najważniejszych pozycjach mających wpływ na sumę wydatków.

Największą grupą kosztową okazały się wydatki związane z mieszkaniem. Spowodowane było to tym, że od drugiego kwartału wynajmowałem dwa mieszkania co było spowodowane rozpoczęciem pracy w innym mieście.

Do kategorii "Rozchody finansowe" zaliczają się głównie kaucje (3750 zł,) oraz wydatki na zakup papierów wartościowych (21 000 zł.). Parę lat temu postanowiłem zaliczać wszelkie oszczędności jako wydatek, gdyż w zasadzie nie ma pewności, że inwestycja będzie udana i nie nastąpi zmalenie wielkości środków. Na dany moment koncentrowałem się w inwestowaniu na giełdzie, jednak od 2016 roku rozpocząłem sprzedawanie akcji na poczet przyszłej inwestycji w mieszkanie. W związku z tym, w budżecie na 2018 zmienię podejście aby odróżnić oszczędności i inwestycje obarczone większym ryzykiem.

Kategorie "Transport", "Podatki i inne opłaty" oraz "Pozostałe wydatki na towary i usługi" składają się z większości wydatków powiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, gdyż relatywnie często muszę podróżować za granicę. Te trzy kategorie stanowiły blisko 30% moich rocznych wydatków, co pokazuje jak ważnym jest sporządzenie rachunku zysków i strat w przypadku przejścia na działalność gospodarczą. Przed rozpoczęciem obecnej pracy tak zrobiłem, jednak udawało mi się bardzo dokładnie przewidzieć tych kosztów. W związku z tym długoterminowe zaplanowanie budżetu było w zasadzie niemożliwe.

W dokładniejszym podziale, udział podkategorii w "Restauracje i hotele" wygląda następująco:
  • Restauracje - 12 198 zł.(65% kategorii)
  • Kawiarniach, barach - 4 450 zł. (23% kategorii)
  • Zakwaterowanie (związane z wypoczynkiem) = 2 369 zł. (12% kategorii)
Tak duży udział restauracji wynika głównie z dwóch faktów: a) rzadko gotuję b) podczas wyjazdu letniego odwiedziłem miejsce w którym wszystko było droższe, co dodatkowo powiększyło tą grupę wydatków

Pozostałe kategorię pozostawię bez komentarza gdyż ich wpływ na ogólny wynik finansowy nie był istotny.

4. Podsumowanie

Zeszły rok był całkowicie inny niż poprzednie. Z jednej strony uzyskałem rekordowe przychody, ale też znacząco zwiększyły się moje wydatki. Ogólny wynik uznaję za pozytywny, gdyż znacząco przybliżyło mnie to do zakupienia mieszkania oraz przetarło moje pierwsze szlaki w prowadzeniu działalności gospodarczej.


5. Wskazówki na przyszłość
  • Wewnętrzne procesy/nieogarnięcie pracodawcy może spowodować opóźnienie płatności za faktury. W przypadku pracy na działalności gospodarczej warto założyć większy fundusz rezerwowy.
  • W przypadku podpisywania kontraktu z pracodawcą jako działalność gospodarcza, warto uwzględnić kary umowne za przekroczenie terminu płatności za fakturę..
  • Wysokość zarobków nie jest jedynym wyznacznikiem atrakcyjności pracy, należy wziąć również inne czynniki pod uwagę - jak koszty które trzeba będzie ponieść
  • Prowadzenie działalności gospodarczej (w porównaniu do zwykłej umowy o pracę) niesie za sobą większe ryzyko oraz wymaga więcej czasu aby utrzymać wszystko w należytym porządku. W miarę wprawy, nie zabiera to dużo czasu, ale warto od samego początku wypracować metodę na zbieranie wszystkich dokumentów i elektronicznie je archiwizować (co najmniej w dwóch niezależnych miejscach!)
  • Przy negocjacji kontraktu walutowego warto wziąć pod uwagę niekorzystną zmianę kursu walutowego. Warto sięgnąć po analizę NBP odnośnie przewidywania kursu waluty na podstawie której będzie podpisany kontrakt.
  • Kategoryzowanie oszczędności jako wydatek nie ma większego znaczenia. Powinienem zastosować inny sposób rejestrowania ich aby uzyskać długoterminową stopę oszczędności. Na szczęście posiadam wszystkie dane bazowe do mojego budżetu więc uzyskanie tej informacji wstecz nie będzie problematyczne.

Oczywiście zapraszam do dyskusji na powyższy temat. Do usłyszenia następnym razem :-)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zakupowy weryfikator

Część I - Prowadzenie budżetu domowego - kiedy warto zacząć?